Godnatt-läsning

Nu ska jag sova. Sov inte mycke i natt. Här kommer lite godnatt-läsning i form av två av mina absoluta favoritdikter:
 
Jag fryser om dina händer
(Bo Bergman)
Jag fryser om dina händer,
när du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder
och ångesten på min stig.
Så rik är jag vorden och väger,
 en värld sen jag blivit din.
Så fattig att jag inte äger,
 en droppe blod som är min.

Inte ens
(Nils Ferlin)
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
finns på den andra sidan
och det tycker jag nog blir trist.
Inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk som står vit
men den vackrast dagen
som sommaren ger
har det hänt att jag längtat dit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0