Nordkorea - del 10

Söndag 17/4 kl 11.30
Idag gick vi upp 7.30 för vi ville ha yoghurt till frukost. Den brukar alltid vara slut när vi kommer för vi kommer så sent. Idag fanns det dock =) 9.30 åkte vi till "Kimsungria festival" som är ett slags blomsterhus med en massa blommor och självklart bilder på Kim Jong Il och Kim Il Sung! Nu ska ni få höra en SJUK grej! När Maria skulle ta kort på mig framför ett gäng blommor så fick hon med halva Kim Il Sung (som var på en bild bakom blommorna). Koreanerna blev väldigt upprörda! Det var tydligen en förolämpning att kapa honom vid knäna! Haha! Jag försökte förklara att det inte var HONOM jag tog kort på utan blommorna! Hur som helst så ville de att jag skulle radera kortet men jag vägrade!

Nu är jag i alla fall väldigt, väldigt less på sightsing! Blommorna var inte mycket att se. Typ samma som finns hemma i Sverige men som koreanerna tror de är ensamma i hela världen om att ha! Nu ska vi snart gå ner och äta lunch. Sojaris och soppa igen då... suck!


 


Kl 21.45

Efter lunch packade vi rekvisita inför hemresan. Sedan gick jag och Maria ner till hotellshoppen och handlade lite. Kl 14.50 gick bussen till "Schoolchildren palace" som är en slags skola där de lär upp eliten ibland annat sång, dans, musik, akrobatik, broderi, datorer, kampsport m.m. Skolan var en stor imponerande byggnad men mycket, mycket kall! (Här i Korea är det nämligen varmare utomhus än inomhus eftersom de är så otroligt snåla med elen). Där fanns totalt 125 olika rum där barnen lärde sig olika saker. De är verkligen enormt duktiga! Sedan fick vi se en fantastisk föreställning men sång, dans och akrobatik. Snacka om att ha disciplin på ungarna! Det är nästan så man blir mörkrädd!

Föreställning av barnen på School children palace

   

När vi kom tillbaka till hotellet åt vi middag och lite senare gick vi och bowlade. Jag kom sist igen men jag skyller på kloten. Jag brukar ju faktiskt vara rätt duktig på att bowla ju... Barbro var på något möte så vi trodde vi skulle få reda på vilken plats vi kommit på i tävlingen men icke sa Nicke! Det får vi veta imorgon. Pirrigt som sjutton!


Nej, nu är jag trött på karln! Och då menar jag RIKTIGT trött! Han finns precis överallt och tycks vara värsta övermänskliga guden! I föreställningarna dyker hans bild upp i scenografin som bakgrund! (Han, hans son och t.o.m hans barndomshem!) Det är verkligen helt sjukt hur mycket makt en enda människa kan ha över ett folk och en DÖD människa dessutom! Han verkar ha varit överallt och gjort allt som finns att göra. Planterat över 90 blommor på någon jäkla åker, komponerat kända musikstycken, upptäckt grottor, gjort koreografi till operor och baletter, skrivit böcker....Allt! verkligen ALLT bra här i Korea har Kim Il Sung gjort! Jag menar, så bra kan en människa bara inte vara! Imorgon är det sista dagen här. Vi ska shoppa på förmiddagen och sedan är det "closing cermonie" och avslutningsmiddag. Då ska vi ragga kineser jag och Maria=))


(Saknar er alla så otroligt mycket! Mamma, pappa, Johan, Erik, vovvarna, vännerna och allt som hör Sverige till! Kommer snart hem!)

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0