Nordkorea - del 6 (Kim Il Sung irl!)

Onsdag 13/4 Kl 13.20


Idag var det då äntligen dagen D som jag sett fram emot! Alltså dagen då vi skulle få se Kim Il Sung "in real life" or death... wathever! Vi gick upp och åt frukost och sedan gick bussarna 9.10. Han ligger i ett stort palats som tidigare var hans hem och regeringshus fram till hans död år 1994. Kim Il Sung dog av en hjärtattack i en ålder av 83 år och bla bla bla om ni är intresserade av att veta!
Ett år efter hans död öppnades palatset för allmänheten och alla koreaner över 18 år kan gå och kolla på honom. Han ligger balsamerad i en glaskista. Vår tolk berättade att hon var där 3-5 ggr per år. Vi fick börja med att gå genom något som blåste bort allt damm från kläderna. Sedan rengjordes skorna på nån konstig grej. Efter det fick vi lämna ifrån oss kamerorna och gå igenom röntgen. Efter en massa "rullbandsåkning" kom vi till en stor sal där hans staty stod och där gick man fram fyra och fyra och stod och såg sorgsen och allvarlig ut. Sedan åkte vi hiss och fick gå genom ännu en blåsgrej och så slutligen kom vi till ett dunkelt rum där det spelades stämningsmusik. I mitten av rummet stod en kista av glas och där låg han. Kim Il Sung. Han såg ut som en möglig vaxdocka ungefär. Det var fränt att se! Man fick gå runt honom, stanna och buga och gå vidare. Jag vägrade buga! Aldrig i livet! Jag respekterar att koreanerna dyrkar honom och visst kan jag visa lite vördnad men där går gränsen!
Sedan fick vi se gåvor från andra länder till honom. Barbro säger att koreanerna själva har placerat dem där för att imponera. Vi fick även lyssna i någon slags radio på historien om hans död och se en massa statyer på sörjande människor. Vi såg hans bil och tåget han reste med när han skulle utomlands. Kartor som visade hur han åkte runt i Korea för att lära folket hur de skulle leva.
Till sist skrev vi i en gästbok och jag blev intervjuad i KOREANSK RADIO! Jag trodde jag bara skulle säga några ord om Korea men reportern började fråga en massa om vad jag tyckte om att Kim Jong Il tagit över landet efter sin far och vad jag tyckte om att palatset var öppet för allmänheten. Tyckte jag inte att det var otroligt att deras ledare hade fått så många gåvor från olika länder? Uhhh!!! I have no opinion! Typ... Nu ska vi gå och se om vi kan få lite varmt vatten i vår termos så vi kan dricka kaffe och te. Operasångerskan har vaknat till liv igen. Kl 15.00 går bussen till circusen.


  

1. Här inne ligger han       
2. Jag och Maria utanför. Min kjol är gräslig, I know, men det var order om strikt klädsel!
3. Jag, Maria och Miss Lee, vår tolk

Kl 20.15

  

Klockan 15.00 åkte vi till en affär och shoppade lite i det ofantligt stora utbudet av varor (eller inte!). Vi har förresten fått 45 dollar var i fickpengar! Nice=) Showen gick bra förresten förutom finalen då jag skämde ut mig rejält! Jag går ut som nummer två efter en mongolisk tjej. Vi stod alltså i manegen alla artister. Ni vet en sån där seriös ceremoni som man ser på tv! Då börjar den lilla mongolen promenera ut och jag efter! Först när jag gått ett par meter upptäcker vi att alla andra står kvar! Hjälp! Vi kunde ju inte heller gå tillbaka till våra platser så vi kutade vinkande och smilande av scenen medan alla artister och de 3 800 koreanerna i publiken vrålade av skratt! PINSAMT!

Nu ska vi gå och bowla!


 
1. Jag och konferensiern (hur stavas det?) Tävlade förövrigt mot henne i Kina så det var ett roligt återseende :)
2. Miss Lee (tolken) i bakgrunden


Kl 22.20


Nu har vi varit och bowlat. Vi var ett gäng på 8 st. Jag, Maria, Ola, miss Lee, mr Lee, två andra koreaner och en till. Det var kul men jag förlorade! Jag brukar faktiskt vara bra på bowling! Hmf! Sedan gick vi och åt glass, drack öl och kaffe. Ola betalade hela kalaset. Generöst=) Barbro mår dåligt igen! Stackarn! Hon fick ju akut magont idag när vi skulle och titta på Kim Il Sung! Haha!

I morgon ska vi på sightsing (som vanligt). Vi ska åka buss i två timmar (!) bara för att se en massa gåvor från andra länder till deras "great leader"! Töntigt! Aja, det är bara att le och se glad ut! På fredag ska vi få gå och se på Pyongyang cirkus! Ska bli spännande! Skönt att inte behöva uppträda imorgon.. Nu har vi sista showen på lördag! "Invitation performance" med en massa högt uppsatta gubbar!


 
1. Ola och en korean super till! De äter även torkad fisk, vanligt som snacks i Korea
2. Jag bowlar. Världens fulaste kort! Vet inte hur jag lyckats men jag ser gravid ut! haha!


Ligger och tänker på dem där hemma! Klockan är 15.30 och om en timme börjar teatern...Saknar Sofie, min högra hjärnhalva och alla andra!
Skulle så gärna vilja att någon höll om mig en stund...bara lite lite... allt är så annorlunda och SJUKT här...längtar hem!

Så saknar jag mamma en massa massa!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0