Nordkorea - del 7

Torsdag 14/4 kl 22.30

Dagen började kl 6.30 när klockan ringde och det var dags att pallra sig upp ur sängen. Efter frukost åkte bussen till Nord Koreas landsbygd för sightsing. Två timmars bussresa och vi var framme vid "The international friendship exhibition" som är ett monument med gåvor till Kim Il Sung från andra länder. Där fanns allt ifrån glasskålar till bilar och tåg. Sammanlagt fanns där 219 000 gåvor från 178 olika länder. Det blev ganska uttjatat eftersom det mesta såg likadant ut! I ett av rummen fanns en vaxdocka av HONOM som man skulle buga framför. Jag gjorde det inte! De kan buga om de vill men jag tänker du rakt inte buga för en VAXDOCKA av en gubbe som jag föraktar! Vi fick förresten en brosch av miss Lee idag med en bild av honom (en sån som alla koreaner går runt med). Man kan inte köpa dem i affärer men delegationen hade skaffat fram dem åt oss. Jag satte min på väskan men det var tydligen förbjudet för de blev hemskt upprörda! Man var tvungen att ha honom på bröstet över hjärtat! Vilket drabbel! Jag sa att då sätter jag väl den på väskan när jag kommit hem till Sverige då men det fick jag inte heller...Skulle inte förvåna mig om de kom och kontrollerade mig! haha!


   
  

När vi skulle gå in i byggnad nr 2 med presenter blev jag och Barbro "illamående" så vi var tvungna att sätta oss ute i solen för att kvickna till lite... Var ju tråkigt får då missade vi ju en massa intressanta presenter (hehe)

Vi satt där i en timme medan Ola och maria var inne och kollade. När det var dags att gå in i sovenirshoppen blev vi plötsligt att må mycket bättre=) Lunch åt vi på ett hotell i närheten. Det var jättegott och kul med lite variation från vårt hotell. Ris med soja är dock en riktig höjdare (typ det enda jag lever på + en massa soppor). Naturen här ute på landet är helt fantastik! Jättefint! Massa åkrar och oxar som de plöjer med... Verkligen gammaldags. Och så mitt i alltihop en stor pampig bild av Kim Il Sung (Såklart)


Efter lunch åkte vi till en stor naturgrotta. I bussen höll koreanerna allsång (de var lite packade allihopa). Maria och barbro sjöng "små grodorna". Grottorna var fräna men mitt kamerabatteri tog slut=( I grottan fanns b la en vattenkälla och om man drack ur den och sedan hade sex i 12 timmar så skulle man få trillingar! Barbro och Ola drack! Om de nu får trillingar så vet man ju precis vad de har gjort! Haha!


 
Naturgrottan

Idag har vi alltså varit på oavbruten sightsing i 12 timmar. I morgon ska vi besöka Kim Il Sungs hus och sedan dansa på torget. Det är nämligen hans födelsedag imorgon och anledningen till varför den här festivalen arrangeras. "the sun day". Det blir även stor bankett på kvällen och då ska vi klä upp oss från topp till tå=) Jätteroligt ska det bli!


Saknar alla därhemma! Särskilt vissa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0