Nordkorea - del 8 (The suns dag)

Fredag 15/4 kl 23.30 (The suns day)


Vid Kim Il Sungs barndomshem: Maria, Miss Lee (vår tolk), Barbro, jag, Mr Lee (vår tolk)

Idag är det Kim Il Sung:s födelsedag och det måste självklart firas med ett besök till hans barndomshem som var en gammal halmstuga och en ganska förfallen sådan. Där var dock väldigt fint och solen sken så vi hade en skapligt skön förmiddag.


   
1. Vid Kim Il Sungs barndomshem
2. Jag
3. I det här huset bodde han.. öh.. ska man tro på det?
4. Dricker vatten ur en källa som ger evigt liv. Det vet jag inte heller om jag tror på ;-)

Sedan åt vi lunch och 13.10 gick bussen för vi skulle iväg och titta på "Pyongyang circus". De var jätteduktiga och jag såg faktiskt några bekanta ansikten från Kina vilket var jätteskoj! Korea har ju som bekant världens bästa flygare och det var en upplevelse att se dem i action.

   
Cirkus Pyongyang

När föreställningen var över skulle vi gå på toa och det var nog den äckligaste toaletten jag sett i hela mitt liv! (utan överdrift). Man tror man sett den värsta men det finns alltid någon som är hundra gånger värre! I detta fallet hade någon haft mens och dessutom var det stopp i toan! Halva dörren var prydd med ett stort glasfönster så man såg verkligen rätt in! Hemskt var det! Koreanerna som är så pryda i vanliga fall (går i kavaj och polotröjor å visar så lite hud som möjligt) sitter med olåsta toadörrar och i vissa fall stänger de dem inte ens!


Efter toabesöket åkte vi till ett stort varuhus och shoppade lite. Banketten vi skulle på började kl 17.00 så vi bytte kläder i bussen vilket inte var så uppskattat av koreanerna men vafan! Barbro hade sin "koreanska klänning" ( en sån som alla koreaner springer runt i vid högtidliga tillfällen). På banketten var det fullt med folk och servitörer överallt. Vi fick typ 10 olika rätter!


 
Jag och Maria på banketten

Kl 18.30 åkte vi vidare till "kim Il Sungs Square" (Hans torg). Där var en hel drös koreaner i färggranna klänningar, flera tusen! (utkommenderade såklart). De dansade någon sorts koreansk folkdans och sedan var det meningen att vi skulle var med! Det gick väl sådär. Det var svårt men kul! Vi träffade svenskarna från ambassadmiddagen där så det hela slutade med att vi åkte hem till Lena och tog en drink och sedan vidare till deras tillhåll (en bar som de byggt upp). Jag var (är) jättetrött så jag ville mest bara hem och sova!

  
Dans på torget. Det var mäktigt!

Jag fick en bild på mig idag ur en koreansk tidning. Fick den av snuskgubben som springer efter Barbro och pillar henne i händerna (betyder "jag vill knulla med dig") Koreanerna gillar att prata om sex. Det är för att det är ett sådant förbjudet ämne i Korea.

Show imorgon 16.00

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0