Kära gamla 90-tal

Här om dagen kom jag fram till att jag faktiskt har en ganska klar bild av 90-talet. Att dessa tio år faktiskt blivit en del av 60-, 70- och 80-talskedjan i mitt huvud.

Tidigare har 90-talet varit tio år av mitt liv (en ganska stor del av mitt liv faktiskt). Jag har sett 90-talet och 00-talet som en sammansluten process definierad som, just det, MITT liv. Därför är det ganska lustigt att jag nu kan se tillbaka på 90-talet och koppla ihop det med saker, kläder och trender - precis så som jag tidigare gjort med exempelvis 60-talet.

Detta är mitt 90-tal:


Det starkast minnet jag har från händelser på 90-talet är Estoniakatastrofen. Jag var sju år och jag har varit rädd för färjor sedan dess...


De obligatoriska nätstrumpbyxorna. Förekom i flera färger som exempelvis rosa, blå och grön. Alla naturligtvis vackert neonfärgade ;-)



Sådana här mobiler sprang vi runt och flaschade med. Jag fick min första när jag var 13. Pappas gamla tegelsten och jag var SÅ glad! (numera är ju ungarna mobbade om de inte har en mobil när de är fem).



Någon som minns dessa? Min mamma vägrade nästintill att visa sig ute på stan med mig efter att jag tjatat till mig mitt första par. Urk va fula dom är!



Sist men inte minst: INGEN kan ha varit tjej i 11-12-årsåldern på senare delen av 90-talet och inte ÄLSKAT Spice girls. Det går bara inte.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0