Knäppa tentajävel!

Dagen började 7.30 då jag gick upp och joggade 5 km. Kl 10 infann jag mig i skrivsalen i skolan för att göra den fruktade tentan. Det blev precis så som jag befarade... tyvärr :(

Jag brukar annars vara väldigt bra på tentor. Faktiskt. Det är för att jag har en liten släng av fotografiskt minne, dvs om jag pluggar. Denna gång visste jag med mig att jag inte pluggat lika mycket som jag borde men lite hade ändå fastnat. Jag är inte den som kommer till en tenta helt oförberedd.

Man kan väl säga att jag pluggat på fel saker i kombination med att tentan var helt knäpp! Har jag tur så klarar jag mig men då ska jag ha VÄLDIGT tur. Det var frågasvar-frågor och helt vrickade sådana. Som t ex:

* Citera första paragrafen i regeringsformen ordagrant.

Kom igen liksom! Vad har man för nytta av det? Det hade varit normalare att formulera frågan i stil med "vad är innebörden i regeringsformens första paragraf".

En annan fråga:
* Hur mycket bistånd ger Sverige till utlandet i procent av bnp.

Jag vet att Sverige ger 28 miljarder i bistånd varje år MEN det får jag fel på för att jag inte vet vad det är i procent av bnp. Helt sjukt! Jag är SÅ arg!

Dessutom var det någon fråga där man skulle para ihop saker med varandra. Jag vet exakt vad exempelvis "Samsynen i Washington" är för något. Hade jag fått förklara det i egna ord hade jag klarat frågan... Istället var jag tvungen att para ihop det med ett av hans "ord" som man inte fattade någonting av...

Jaja... Jag skrev klart på en timme iaf så jag hann till fotbollen :)

Nu ska jag ta det lugnt, vila, äta kycklingtacos och se på melodifestivalen. Mysigt. Imorgon blir det jobb. Ska bli kul :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0