Genushysterin är kvinnoförnedrande

Genushysterin har nått kulmen. Hoppas jag. Åtminstone har jag svårt att tro att det kan bli värre än så här. Var det inte nog illa i lågstadiet när idrottsläraren bestämt fastslog att minst två tjejer skulle befinna sig på fotbollsplanen samtidigt och dessutom generöst delade ut två poäng per "tjejmål"?

Kan tyckas. Illa nog om ni frågar mig, och den överdrivna rättvisan mellan könen (eller orättvisan) borde stannat kvar i skolbänken.

Det gjorde den dessvärre inte. Den smittade av sig på de människor vi demokratiskt har valt till att styra vårt avlånga land. Människor som i medierna tillkännager krav på minst åtta kvinnor i EU-Kommessionen (eller hur det nu var. Jag slängde min DN i soptunnan på Södra Station för ett par timmar sedan), annars tänker de avblåsa fotbollsmatchen. Precis som i skolan! Det ante mig...

Jag blir arg! Arg, arg, arg! Jag minns när Gudrun lämnade VP och startade FI. Jag blev arg då också! Varför måste vi kvinnor hela tiden betona att vi kräver vår rätt hela tiden? Det är detsamma som att erkänna oss underlägsna. Varför håller vi inte käften och låter livet ha sin gilla gång? Och kanske borde vi införa en "kvinnokonvention" i morgon på "barnkonventionens" 20-årsdag? Det vill vi ju ha, verkar det som.  

... Men det är inte vårt fel. Egentligen. Skulden vilar på idrottsläraren. Han som tryckte ner oss och fick oss att känna oss som det sämre könet.

När en kvinna sollras bort från exempelvis en viktig post i ett företag till förmån för en man måste vi våga lita på att det är för att mannen är mer kompetent. Inte för att han är just man. När duktiga kvinnor däremot får ta ett kliv tillbaka eftersom en man är mer lämpad för jobbet, ja det är då man ska börja ifrågasätta.

Rätt man på rätt post helt enkelt. Att merparten av beslutsfattarna är män kanske inte är något resultat av en manlig maktkonspiration utan helt enkelt ett konstaterande att män verkligen är smartare än kvinnor. Med vissa restriktioner såklart.

Är det bara jag som tycker det är fel när kvinnor tvingas fram, tvingar fram sig själva i rampljuset bara för att vi ska få ett jämnställt samhälle? Kvinnan är inte en egen ras som måste representeras utan alla är vi människor, och den mest lämpade människan borde tilldelas den där eftertraktade vd-posten. Inget snack om saken!

När jag läste antifeministen Per Ströms rader i Expressen blev jag först förbannad: "Får en kvinna ett toppjobb måste det ha funnits (bättre) män som först rensats bort."

Jag ville ta karl i kragen och dementera hans befängda konstaterande för innerst inne känner jag en lojalitet med mitt kön. Men vid närmare eftertanke vacklar jag... När EU-s utrikesminister nu har visat sig bli en kvinna är det kanske ett bevis för att Ström har rätt. Utnämningen kan mycket väl vara framtvingad av den senaste veckans könsdebatt i medierna.

Det är dags att vi stannar upp och frågar oss: vad är det vi vill uppnå med denna genushysteri? Jag tvivlar inte på att vi alla innerst inne eftersträvar bästa möjliga resultat till följd av de människor vi tilldelar topp-positionerna. Spelar det då någon roll om det är en kvinna eller tio män vid makten? Nej, det tycker jag inte! Genushysterin är förnedrande för oss kvinnor. När vi inte har kompetensen åberopar vi rättvisa likt femåringar fastän vi alla vet att livet inte är rättvist. Varför är det ingen mer än jag som kan inse detta?!

Varför kan vi inte få spela rättvist? Utan krav på kvinnors deltagande och samma poäng för samma prestation. Männen måste acceptera kvinnorna som jämnlikar och kvinnorna måste börja se sig som sådana. Annars tänker i varje fall jag lämna walk over.


Kommentarer
Postat av: Jannice

Men. Det ÄR bevisat att kvinnor har mer utbildning men ändå inte släpps fram i yrkeslivet på samma sätt.



Det ÄR bevisat att kvinnor kvoteras bort från jobb på grund av att de väntas vara föräldralediga. Det är vidare bevisat att valet av vem som ska vara föräldraledig inte har ngt som helst med e.g. ekonomiska möjligheter att låta den mest välbetalda (oftast mannen) avstå från sin del av föräldraledigheten.



Som jurist har jag läst en himla massa teorier om rättvisa och det är idag tydligt att sann rättvisa där alla har ett fritt val osv. ej kan uppnås innan man lyft på de strukturer som finns i samhället.



Jag tycker inte att man som kvinna ska känna sig nedtyngd eller som ett offer för orättvisa utan istället använda kunskapen om genus för att INTE bli föremål för orättvisa i den mån det går. Jag bygger personligen starka nätverk med manliga kollegor samt ser till att ha erfarna kvinnliga jurister/andra personer i mitt yrke som stöttar mig.



Att inte se strukturerna kanske gör en lycklig för stunden eftersom det är enklast att bara följa med men faktum är att skilsmässor ökar vid ojämnt föräldraledighetsuttag, kvinnor får sämre lön för lika jobb trots att de har längre utbildning, att kvinnor blir slagna i relationer med män (män blir slagna av andra män- ej av kvinnor) etc. Jag tycker att det är hyfsat svårt att blunda för.



Häromdagen läste jag i GP(?) om att man i Norge hade infört kvotering av kvinnor in i styrelser. Det hade visat sig att det var inga som helst problem att hitta kompetenta kvinnor när man väl var tvungen.



(Och ja, jag tyckte också att idrottsläraren var puckad när denne räknade två p på tjejernas mål. Men idrottslärare är ju generellt inte helt haja. Förhoppningsvis ändras det i o m att lärarna måste ha behörighet och läsa genus nuförtiden).

2009-11-20 @ 22:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0