Rosa bandet räcker gott och väl

Hela oktober månad har snart passerat och varje dag på tågperrongen stirrandes på den där lilla fula rosa ögglan som pryder var mans jack-krage har jag påmint mig själv om att jag också måste skaffa en. I dag skedde det!

Egentligen är jag starkt emot jippon i Rosa bandet-anda, som jag anser bara vara (eller rättare sagt: har blivit) ett svepskäl för affärer att mjölka pengar ur folk, även om det är för den goda sakens skull. Låt gå för den ovan nämnda "fula rosa ögglan" men när man som konsument får dåligt samvete över att man inte köper den där lilla söta babyrosa tree-mobilen till förmån för bröstcancerns alla stackars offer i stället för den coola iphonen som man länge suktat efter, ja då har det gått för långt om ni frågar mig!

Rosa bandet-kampanjen är för guds skull inte fel, tvärtom. Det är bra att bröstcancerforskningen uppmärksammas och det är alldeles strålande att folk är villiga att vanpryda sina höstjackor med "den lilla fula rosa ögglan" som de kan stoltsera med för en tjuga. Jag kan köpa två, jag kan köpa tre, jag kan pryda hela jävla jackan med rosa band om det ska vara på det viset. Om det ändå bara ville stanna där...

Jag köper inte always ultras nya trosskydd eller Kellogs rosaskimrande flingpaket bara för att en liten del av priset går till bröstcancerforskning. Jag vägrar! I stället köpte jag i dag en reflex för att bidra till att föra forskningen framåt. För vem vet, om några år kan det vara min mamma, min mormor eller jag själv som drabbas. Kanske på grund av strålningen från den där lilla rosa tree-nallen som de lyckades lura på mig...


Kommentarer
Postat av: Fia

Har minsann också köpt ett reflex-rosaband ;))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0