Lördag

Hej på er!

Jag svävar fortfarande på små rosa moln. Kan inte fatta att jag har ett jobb att gå till på måndag och (förhoppningsvis) kommer att ha det ett bra tag framöver. Det är mycket jag måste fixa nu för om man bortser från vilda korridorsfester och kåraktiviteter så har jag verkligen utnyttjat studentlivets förmåner.

1. Jag måste flytta från min studentlägenhet
2. Jag måste ändra min studentprenumeration på DN
3. Jag måste köpa ett "riktigt" månadskort hos SL
4. Jag måste ändra mitt studentmedlemsskap i journalistförbundet
5. Jag måste säga upp mitt studentabonnemang hos Telia
... och så vidare...

Tack och lov så är är jag fortfarande ungdom och får åka för studentpriset hos SJ. Vilket påminner mig om att jag måste boka tågbiljett hem till påsken...

I dag har jag varit produktiv. Gick upp kl 8 (på en lördag! hallå!). Kryckpromenad i 50 min och därefter gymmet där jag cyklade lite och gjorde resten av min sjukgymnastik. Sedan har jag skrivit essä till ungeför nu. Har lyckats knåpa ihop 1 450 ord så nu återstår "bara" 1 000 ord. Hopplöst!

Nu ska jag käka lite och därefter blir det 25-årsfest i Nacka. Första festen sedan operationen. Håll tummarna för mig för jag har en känsla av att det kan behövas ;-)

Knäbilder från torsdag förra veckan




Kommentarer
Postat av: emelie

hej! neej det är ingen fara för korsbandet utan det är mest för att den där senan de har tagit ska få läka ordentligt. de "nya" fibrerna som börjar växa går tydligen jättelätt sönder om man stretchar och då finns det risk för att det bildas någon typ av ärrvävnad i muskeln och det är tydligen inte så bra. däremot så tror jag som sagt att min sg överdriver det hela för att hålla tillbaka mig. tror nog egentligen att det är viktigast att man inte belastar hamstrings för mycket i början...



hos sjukgymnasten så fick jag i onsdags börja med det här programmet:

cykling 10 minuter

liggande benpress med båda benen (vikten ska vara ungefär vad man klarar av med det friska benet) 3*15

spänna lårmuskeln och lyfta benet

balansplatta

rörlighetsövningar - släpcykling, ligga med fötterna på en gymboll och dra bollen mot sig, ligga på mage och böja det opererade benet mot rumpan (hjälp till och pressa ner det opererade benet med det friska),

sen avslutar jag med mer cykling. Så det är väl inte så avancerat egentligen. det är ju så olika det här med hur sjukgymnasterna lägger upp träningsprogrammen i början har jag märkt. en kompis till mig som opererade sig 3 veckor innan mig har tex knappt fått börja cykla medan jag fick göra det efter typ 10 dagar.



däremot ska jag få börja med min bassängträning igen så fort såren har läkt. det kan jag verkligen rekommendera, körde det innan operationen och det är skitbra! det är alltså träning med sån där väst så man får ju nästan springa på riktigt fast i vattnet! :) så det tycker jag du kan kolla upp om det finns någonstans i närheten av dig!



förresten så förstår jag nu verkligen vad du menar med den här stelheten i knät! den har verkligen drabbat mig nu... sjukt segt!

2010-03-27 @ 19:17:07
URL: http://whirl.se/korsband

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0