Nordkorea - del 3

Söndag 10/4 -05
kl 8.15


I natt vaknade vi kl 5.00 för jag hade kommit åt larmet på radion så det tjöt i hela rummet. Vi somnade dock om igen och vaknade sedan kl 7.00. Rummet är som en bastu! Varmt med andra ord. Frukost åt vi ca 7.30. Barbro spydde i natt så hon åt inget. Maten var ungefär densamma som gårdagens middag förrutom att det fanns ägg och sådant. Det fanns även nudlar och spagetti med köttfärssås (!) Allt för att behaga oss västlänningar vilket iofs var ganska snällt... Även "min" rice porrige stod på bordet=) Samma som jag levde på i Kina. Den må vara jätteäcklig men jag var bara tvungen att äta lite för att återuppväcka gamla minnen=) Tänk er tapetklister (väldigt flytande sådant) med lite riskorn i så har ni asiatisk risgrynsgröt!
Tack och lov fanns även yoghurt (Den där äckliga naturella som finns i vissa länder men dock ätbar) och till min stora glädje: MELON! Ute är det ganska kallt och jag har ingen jacka med mig eftersom jag trodde det skulle vara vår här! Kommer nog att frysa ganska rejält! Kl 9.00 går bussarna till cirkusen för repetition. I eftermiddag ska vi marschera typ 1 km och sedan se på öppningscermonin. Man får inte ha jeans vilket innebär att det är kjol som återstår. Usch vad kallt det kommer att bli! Senare ikväll är det välkomstparty=)

       
        Vårt hotell        Solnedgång i Pyongyang

Kl 13.30

Nu har vi precis ätit lunch och ligger på rummet och slöar. Repetitionerna gick hyfsat. Vi monterade upp mitt rep och fixade med musik. Atmosfären här är nästan precis som i Kina med det är fattigare här. Det finaste huset jag sett hittills är faktiskt vårt hotell. "The greate leader", Kim Il Sung,är på bild precis överallt! På vart enda hus här i Pyongyang och det finns t.o.m en stor tavla på han och hans som, Kim Jong Il, i vår logé! Alla koreaner bär hans bild i form av en liten brosch på bröstet och de verkar verkligen DYRKA gubben! Vi ska förresten se honom på onsdag vilket ska bli väldigt intressant. Vårt schema är fullspäckat av sightsing och vi har inte en ledig stund för oss själva! Drygt! Show måndag, tisdag, onsdag och lördag så resten blir semester=)) underbart! I eftermiddags skulle vi ha marscherat med de har ställt in det p.g.a det dåliga vädret. Konstigt för ute skiner solen! 15.20 ska vi samlas och åka för att se öppningscermonin. Efter det blir det bankett på hotellet kl 20.00. Nu ska jag duscha!

  
              Scenen               Jag utanför cirkusen      Jag och Maria på repetitionerna

kl 22.50


Öppningscermonin var ganska seg. Det började med lite dans som var lite skoj att se. de höll i duvor som de sedan släppte ut över hela teatern och som slutligen landade på en av dansarna på scenen. Jättefint var det=) De visade även en kort filmsnutt på Kim Il Sung och vår tolk, Miss Lee, satt och grät! Efter det så höll "höjdarna" tal och sedan var det paus. Vi träffade svenska ambassadören. Han var jättetrevlig och ska bjuda oss på middag på tisdag eller onsdag. Han lovade även att skicka ett mejl hem och meddela våra familjer om att vi lever eftersom man inte kan ringa härifrån. Efter pausen såg vi en föreställning på en timme med sång och dans. Jag och Maria somnade så så kul var det! haha!
Kl 20.00 var det bankett. Det var jättefint dukat och det kom in servitörer med en massa mat. Totalt fick vi ca 6 olika rätter. I morgon ska vi repetera hela dagen och på kvällen har vi vår första show! pirrigt...

   
1. Innan öppningscermonien
2. Med svenska ambassadören
3. Öppningscermonien

  
1. Öppningscermoni
2. Mat efteråt. Barbro, Maria och jag
3. Ola, Barbro och Maria
  
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0