Flempan - en "superfräsch" håla

Detta inlägg är till Pontus som tvivlar på levnadsstandarden här i Flemingsberg - den färgglada lilla förort som råkar vara mitt hem för tillfället. Jag flyttade hit helt utan fördomar (och även om jag hade haft några så hade jag kommit dem på skam). Det enda jag kan sakna ibland är ett systembolag ;-)


Flemingsberg

Jag har bott i Flemingsberg i över två år nu och jag har aldrig varit med om några otrevligheter. Husen är fina och limegröna, folket är trevligt (om än något mörkhyade vilket aldrig har stört mig) och skulle du bli sjuk så finns sjukhuset tvärs över gatan. Till affären tar det 5 minuter att promenera och till skolan endast 10 - väldigt praktiskt om du är en morgontrött student.

När det gäller skolan: JMM (journalistik och multimedia) är en utbildning i världsklass om du frågar mig. Det är inget andrahandsalternativ för dem som inte kom in på JMK, som många kanske tror. Om jag ville hade jag kunnat joina den anrika journalistutbildningen med stort J men faktum är att jag fann den på tok för teoretisk och forskningsinriktad.

JMM var Södertörns mest sökta utbildning året då jag kom in, och jag tvivlar på att det har förändrats. På JMM får vi grundläggande kunskaper i att skriva, göra hemsidor, redigera radio, tv och mycket mera. Med andra ord det mesta av det som dagens arbetsmarknad efterfrågar hos en journalist.

JMM-studenter har över lag ett väldigt bra rykte säger dem som jag har varit i kontakt med. Utbildningen är bred och väldigt praktisk - till skillnad från JMK (åtminstone enligt deras programbeskrivning). Dock har JMM fått kritik för att inte vara tillräckligt akademisk vilket resulterat i ett omlägg av kursplanen. Min klass är till exempel den sista klassen som kan välja mellan C-projekt och C-uppsats - nästa termin blir uppsats ett obligatorist inslag i utbildningen vilket är lite synd.

Om det inte framgått så vill jag säga att jag trivs bra här i Flempan - både i min lägenhet, omgivningen och skolan. Så Pontus, jag hoppas att jag har övertygat dig om att söka till JMM till hösten. Du kommer inte att ångra dig :)

Kommentarer
Postat av: Johan

pontus, som i helli's pontus? :)

2009-03-08 @ 13:58:05
Postat av: Anonym

Pontus som i jag-har-ingen-aning ;-)

2009-03-08 @ 16:13:58
Postat av: Johan

haha såg nu att det var en annan pontus :D

kul med fler läsare :)

2009-03-08 @ 17:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0