Vi blöder, okej?

Tampongjakt, Ica vid Slussen, lördag kväll kl 22.30. Det enda jag hittar är en hylla med bindor. Vad är det för skitaffär som inte har tamponger?

Killen i kassan är söt som knäck. Jag är sur. Det vaknar en liten djävul inom mig. Med bestämda steg kliver jag fram till kassan och säger, högt och tydligt: "Har ni inga tamponger här!?"

Reaktionen blir inte vad jag väntat mig. I stället för att rodna upp till hårfästet ler den skitsnygga expediten mot mig och svarar: "Jodå, här bakom i kassan".

Han undrar vilken sort jag vill ha. Chockad som jag är pekar jag på första bästa förpackning och frågar varför i all värld de har tamponger i kassan som om de vore vilka saffranspaket som helst.
"Ni tjejer brukar vilja stoppa ner dem i fickan så fort som möjligt, snabbt och diskert", säger han.

Då kan man ju fråga sig om "vi tjejer" inte tycker att det är mer pinsamt att fråga världens läckraste expedit efter det mest intima man kan köpa i en mataffär än att själva få plocka på oss våra tamponger, betala och försvinna under tystnad?

Personligen tycker jag varken det ena eller det andra är särskilt pinsamt. Annat var det för 10 år sedan. Varför ska allting vara så "hysch pysch" hela tiden? Mens. Det är någonting som hälften av Sveriges befolkning har men likt förbannat försöker vi att inte låtsas om det. Men saken är den att vi blöder, okej? Deal with it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0